Frågor och svar

Denna ”Frågor och svar” är uppdelad i två delar. En för er som har allmänna frågor om Gåvokollen och en del, lite längre ner, mer specifika frågor för er som håller på och bygger en Gåvokoll.

Allmänna frågor

Varför ska vi ha Gåvokollen?

Vi tror på transparens som hörnstenen till att skapa förtroende. Samtidigt tror åtta av tio att en anledning till att människor inte bidrar till välgörenhet är att de inte litar på att pengarna går till avsett ändamål. Genom att ge givarna ett tydligt kvitto på deras gåva, krona för krona, bygger ni förtroende för er organisation samtidigt som ni ökar förståelsen för hur just ni jobbar för att optimera hjälpen till ändamålet. Gåvokollen är ett enkelt och flexibelt kommunikationsverktyg som hjälper er ge detaljerna givarna efterfrågar.

När jag registrerar mig och skapar ett konto hos er, vad händer då?

När du skapar kontot kommer du in i miljön för ”Gåvokollen-skaparen”. Efter att Gåvokollen hämtat grafisk information från organisationens webbplats är det dags att bygga din Gåvokoll. Ni väljer själva de kategorier och underkategorier ni vill redovisa och hur ni väljer att förklara varje kategoris innebörd. Gåvokollen låter er arbeta fritt i verktyget till dess ni känner er nöjda och fakturerar ingenting förrän ni känner er helt klara med widgeten och implementerat den ordentligt på er webbplats. Genom ett flexibelt och pedagogiskt verktyg är ni efter att ni skapat ett konto bara klick ifrån en tydlig återkoppling till era givare.

Hur kan jag använda Gåvokollen?

Syftet med att använda Gåvokollen är att öka givandet genom att slå hål på myter, skapa förtroende och ge tydlig fakta. Detta är ett unikt kommunikationsverktyg som enkelt kan inkluderas i era befintliga kanaler. Förutom att kommunicera er Gåvokoll på er webbplats kan ni till exempel inkludera en länk när ni tackar för en sms-gåva, komplettera era utskick med konkret redovisning för hur pengarna används samt introducera nya besökare för hur er organisation arbetar och använder pengarna. Gåvokollen erbjuder även en extra gratiswidget vid specialinsamlingar för att tydligt och snabbt kunna visa upp hur ni använder pengarna vid exempelvis katastrofinsamlingar. Ett enkelt verktyg att använda i er dagliga kommunikation med givare och media.

Kan jag prova en Gåvokoll utan kostnad?

Absolut! Det är bara att skapa ett konto och testa att bygga en Gåvokoll för att se hur er widget skulle se ut. Vi fakturerar inget för ens ni känner er helt klara och är säkra på att ni vill ha en Gåvokoll. Det innebär med andra ord ingen kostnad att registrera sig och testa att bygga en Gåvokoll.

Fungerar tjänsten i mobilen?

Ja! Tjänsten är responsiv och kräver inga anpassningar av er web.

Hur fungerar det? Tekniskt alltså.

När ni skapat er widget här på Gåvokollen.se och är redo att implementera den på er sajt så genereras en kod för er. Den här koden klistrar ni sen in på önskvärd webbsida och då implementeras den automatiskt där. En väldigt smidig lösning som fungerar med alla CMS-system, surfmaskiner och webbläsare.

Här kan du se en film om hur det går till att skapa en Gåvokoll!

 

Kommer Gåvokollen följa vår vanliga webb-design?

Absolut! I Gåvokoll-skaparen ställer man in typsnitt, storlekar, färger etc för att den ska se helt naturlig ut på er webb och enligt den grafiska manualen.

Vem står bakom Gåvokollen?

Jag som grundat tjänsten heter Filip Hadenius. 2014 grundade jag en tjänst jag kallar Skattekollen – en systertjänst för kommuner att enkelt redovisa hur de använder invånares skatt till olika verksamheter i kommunerna. Efter att ha sett hur transparens ökar förtroende och förståelse för kommuners arbete grundade jag Gåvokollen för att kunna erbjuda samma positiva resultat även för välgörenhetssektorn.

Vad kostar det?

Klicka här för att se vad det kostar och allt som ingår!

Varför kostar det olika beroende på organisationens intäkter?

För att så många som möjligt ska kunna använda Gåvokollen, stora som små, ges individuella prissättningar baserat på organisationens intäkter. Vi vill att alla ska kunna erbjuda transparens och ge ökad förståelse och har därför valt att erbjuda ett rabatterat pris för mindre organisationer.

Hur används pengarna ni får in?

Som ni säkert förstår så kostar det en hel del att hålla igång den här tjänsten. Tekniken utvecklas ständigt med nya datorer, surfplattor och mobiler. Vi måste ständigt uppdatera allt teknik så att den fungerar smärtfritt på alla plattformar, nya som gamla. Att tjänsten alltid ska fungera, även imorgon, är något som vi garanterar alla kunder.

Utöver att hålla teknik och design uppdaterad så vill vi ständigt utveckla nya funktioner för att underlätta organisationers kommunikation och dialog med givarna.

Eftersom det är ett kontinuerligt arbete så blir det därför helt logiskt att ta ut en återkommande avgift för tjänsten.

Jag har fler frågor! Hur når man er?

Ring eller maila! Filip Hadenius finns alltid på filip@gavokollen.se eller 08 559 199 86.

Specifika frågor

Vilka siffror ska vi använda?

Använd de siffror som är enklast för er att ta fram. Vi tycker inte det spelar roll om det är siffror baserade på budgeten eller årsredovisningen. Viktigare är att givaren får ett kvitto på sin gåva och kan se hur ni använder/använt pengarna och kan på så sätt även se vilka fokusområden ni har. 

I Gåvokoll-skaparen väljer ni själva vilka rubriker och underrubriker ni vill använda och till varje ändamål kopplar ni en procentsats.

Vi finns självklart här som stöd och hjälp för att göra det hela så enkelt och smidigt som möjligt!

Jag vet inte vad jag ska skriva i beskrivningarna. Kan jag få hjälp?

Självklart! Maila filip@gavokollen.se så skickar han över en lista på förslagstexter.

Själva syftet med beskrivningarna är att givarna ska få en tydlig bild av vad respektive område inom organisationen är och vad det syftar till. Vissa områden kan vara svåra att förstå om man bara läser dess namn och då är det väldigt bra att kunna förklara innehållet och syftet för givarna.

Kan vi göra ändringar vid ett senare tillfälle?

Absolut! Det är bara att, närsomhelst, logga in och göra justeringar så ändras de direkt i er Gåvokoll.

Jag saknar en symbol! Hur gör jag då?

Maila filip@gavokollen.se så tar vi fram symbol åt er så snabbt vi bara kan!

Jag saknar något annat! Vad gör jag nu?

Oavsett vad du saknar eller har förslag kring så maila väldigt gärna filip@gavokollen.se

Jag har fler frågor! Hur når man er?

Ring eller maila! Filip Hadenius finns alltid på filip@gavokollen.se eller 08 559 199 86.

Kontakta oss

Har du frågor, synpunkter eller är
intresserad av ett samarbete?
Välkommen att kontakta oss
genom följande
kontaktuppgifter:

Filip Hadenius,
Grundare av Skattekollen.se
filip@skattekollen.se
08 559 19 986

Frejgatan 44
113 26 Stockholm

LH Information AB
Organisationsnummer
556326-1634